Hem
> Aktuellt >
Arkiv 2006
Skönhetsrådets Utmärkelse 2006
Skönhetsrådets Utmärkelse
2006 för främjande av Malmös skönhetsvärden
tilldelas Malmö Gatukontor
och Plastic Omniumn...
Läs mer
Malmös årstider
Serietecknaren Pernilla Lonhage fångar
obarmhärtigt en dominerande Malmöupplevelse.
Vad kan man göra åt Genombrottet
i Limhamn?
Genombrottet, förlängningen
av Kalkbrottsgatan, genom Gamla Limhamn, är en
av de okänsligaste och fulaste offentliga
miljöerna i Malmö...
Läs mer >>
MALMÖ SOM VARNANDE EXEMPEL
Den respekterade danska tidningen Weekendavisen
recenserade i april en nyutkommen bok om växande
integrations- och skolproblem i Köpenhamn. Recensionen
avslutas med följande danska läsövning:
"De, der tvivler på, hvor galt det kan gå,
vil jeg anbefale at tegne et abonnement på Sydsvenskan
fra Malmö i et par måneder og läse om
uspecificerede drengebanders nämest daglige overfald
på andre elever, frarövning af knallerter
og mobildtelefoner, taskeröverier och lärere,
der er ved at ogive ävret i skolen."
Nu följer ännu en dansk läsövning,
av en av skönhetsrådets medlemmar:
Malmø som handelsby
Udviklingen ved Svågertorp området
peger på en ny regional udviklingsmulighed for
Malmø. Tidligere udbygninger af store handelscentre
i Skåne er sket i Löddeköpinge og Helsingborg.
Disse handelscentre har haft hele skåne som opland.
Udviklingen ved Svågertorp peger på et nyt
handels opland som omfatter både Stor København
og Malmø. Etableringen af Fields ved Ørestad
på Amager peger i samme retning. Handelsoplandet
for Fields omfatter Halland, Skåne, Sjælland,
Fyn og den sydlige del af Jylland. Åbningen af
Øresundsbroen har ligeledes åbnet for nye
handelsmønstre på tværs af Øresund.
En række faktorer bidrager til den overraskende
kraftige ekspansion af handel ved Svågertorp.
Sverige har væsentlige færre begrænsninger
når det gælder etablering af nye handelsområder.
I Danmark bestemmer Miljøministeriet suverænt
hvor der må bygges og hvor stort det kan blive.
Generelt ønske man ikke det samlede handelsareal
forøget i Danmark.
I Sverige er det de enkelte kommuner som bestemmer hvor
og hvor store handelsbyggerier der må opføres.
Malmø kommune ønsker en øget konkurrence
på hele handelsområdet og har derfor aktivt
arbejdet for en forøgelse af det samlede handelsareal
i Malmø.
De forretningskoncepter som etableres i disse år
ved Svågertorp er for øjeblikket ikke mulige
i Danmark.
Nærheden til Øresundsbroen
og en veludviklet infrastruktur med gode vej- , tåg-
og busforbindelser bidrager til udviklingen.
Den stærke danske krone sammenholdt med den hårde
konkurrencesituation i Skåne lokker mange danskere
over sundet til Svågertorp. En udpræget
funktionsopdelt bydel med en stærk ensartet handelsrettet
monokultur bliver resultatet.
Svågertorp er bygget op omkring en enkel og klar
trafikal struktur som forsyner området med gode
forbindelser til motorvejsnettet og den østlige
del af Malmø.
Området har ligeledes en egen station med tilhørende
buslinie. På trods af disse gode forudsætninger
er den trafikale smertegrænse allerede nået.
Lørdag formiddage opleves et trafikkaos med lange
køer ind og ud af området.
Malmø Kommune har ikke taget højde for
de store trafikmænger i området. Succes
avler ny succes med de trafikale gener dette medfører.
Arkitekturen i området variere med store kvalitetsforskelle.
Møbelvarehuset Ilva repræsenterer den moderne
handelsarkitektur når den er allerbedst. Ilva
burde danne forebilled for nye projekter på Svågertorp.
Bygninger bagved Ilva er direkte dårlige og denne
type af uinspirerende anonym lagerlokaler burde ikke
bygges på Svågertorp. Byggerierne ved Bauhaus
og Onn-Off repræsenterer et slags gennemsnit som
et let at genkende og rimeligt imødekommende.
Skal kvaliteten på kommende byggerier højnes
bør kommunen udarbejde et kvalitetsprogram. Med
den succes som følger Svågertorp er der
gode forudsætninger for at opretholde og højne
kvaliteten fremover.
Mads Rue
Malmø
060327
SVÅGERTORP park
Troligen måste man ta bilen till
Svågertorp och sedan raskt rusa in i den avsedda
köpladan för att inte bli starkt deprimerad
av den på samma gång ödsliga och komprimerade
miljön som möter ögat. Mads Rue är
i sin artikel på vår hemsida ganska välvillig
mot Svågertorp. Själv kan jag inte se att
det har gjorts minsta ansträngning för att
skapa en miljö med ens minimala estetiska värden.
Företagen har tillåtits slå upp sina
anonyma lagerlokaler i en fyrkant kring en parkeringsplats,
det förefaller att vara planeringen.
Två försök har gjorts
för att skapa ett historiskt sammanhang kring handelsplatsen.
Bakom Bauhaus löper en smal asfalterad väg
som plötsligt förvandlas till en kort grusad
allé. Där den tar slut brusar biltrafiken
fram. Tanken har tydligen varit att ge en påminnelse
om ett äldre skånskt landskap.
Försök två kopplar platsen
till ett boende från vikingatiden. Den som kommer
med buss och går uppför grässlänten
mot parkeringsplats och köplador ser en skelettartad
byggnad med förklarande skylt. Det är en rekonstruktion
av ett stolpahus från vikingatiden, försett
med grillplats och papperskorg. Man blir litet rörd
över att arkeologerna har fått utrymme att
visa att Svågertorp har en lång historia
av mänsklig bebyggelse. Jämförd med dagens
skräparkitektur på platsen har vikingahuset
en ödslig värdighet. En liten stenlabyrint
och ansatser till en park i sluttningen kompletterar
tidsmaskinen.
Att på själva köpområdet
– parkeringsplatsen och handelshusen - skapa en
miljö som försöker anknyta till platsens
historia har ingen hunnit med, eller också har
tanken redan från början bedömts som
meningslös. Arkeologerna har visat en associationsmöjlighet
för planerare. Sen har de, troligen modlöst,
lagt spaden.
JAN HEMMEL 061013
Skönhetsrådet undrar
om det är korrekt (enligt Spårvägsföreningen)
att vi för en tiondel av vad Citytunneln kostar
skulle kunna få ett spårvägsnät
i Malmö, inklusive vagnar?
beklagar
att man givit den opoetiska gatan som
gränsar till Skatteverket och Kronofogdemyndigheten
namn efter en av våra största skalder. Hjalmar
Gullbergsgatan! Citatet "Ögon som skåda
/ av undran ..." kan inte hänföras till
miljöupplevelsen på gatan utan endast till
upplevelsen av skattebeskedet.
|