Hem
> Aktuellt
Hela Hyllie Hållbart! Dialog-pm
2009:2 om Kroksbäck - Holma - Hyllie. REMISSVAR
FRÅN SKÖNHETSRÅDET I MALMÖ
Dialog-pm:ets fokus ligger på att
inlemma Kroksbäck och Holma i den nya stadsdelen
Hyllie, som planeras söder om Annetorpsvägen.
Kroksbäck och Holma ligger ensamma, avskilda från
varandra och från den övriga staden. De väntar
på en för länge sedan planerad utbyggnad
söderut som aldrig blev av. Nu har chansen kommit
att bryta deras isolering. Svårigheten är
bl. a. att man har att göra med mycket storskaliga
stadsbyggnadselement, som skall bindas samman, och att
de flesta av dessa redan är låsta till läge
och utformning. Det är inte lätt att få
ihop en trivsam stadsmiljö.
Läs mer om Hela Hyllie Hållbart!
MINNESORD Annika Heijkenskjöld
Annika Heijkenskjöld, Malmö
– före detta ordförande och engagerad
hedersmedlem i Skönhetsrådet i Malmö,
Form Design Centers grundare mångårig chef,
avled den 24 juni 2009. Hon blev 87 år. Hennes
närmaste är sönerna Thor, Rolf, Oscar,
Dick och Jerker med familjer.
Minnesord Annika Heijkenskjöld
FARTENS TJUSNING
Det är en skejtare på bilden.
Han susade alldeles nyss fram över konstnären
David Shrigleys eleganta mönster av spretiga och
borstiga blomster. Vilken god idé att be David
Shrigley – fyrtioett år, engelsman, bosatt
i Glasgow – att dekorera en skatepool i Stapelbäddsparken
i Västra hamnen!
Läs
mer om Stapelbäddsparken och David Shrigley
Musikkullen
Det finns en perfekt picknick-plats i
Malmö, med utsikt över solnedgången,
Öresundsbrons eleganta båge över havet
och med luften fylld av musik.
Jag menar förstås Musikkullen i Scaniaparken.
Den har en amfiteaters form, vilket är utmärkt
för akustiken, och i sluttningarna ligger fyra
högtalare försänkta som Gatukontoret
förser med timme efter timme av musik. Det är
troligen en unik kommunal tjänst.
Läs mer om
Musikkullen av Bo Andersson och Gunnar Ericsson
Fyra visioner om varvsstaden
Vi gratulerar till fyra fina förslag.
De är mycket olika och ger underlag för intressanta
diskussioner om hur Varvsstaden skulle kunna utformas.
Vi har studerat förslagen, diskuterat och kommit
fram till att vi anser att ett förslag är
det bästa och kan ligga till grund för den
fortsatta planeringen. Därför koncentrerar
vi oss på det, redovisar varför vi tycker
att det är bäst, och nämner bara marginellt
de andra förslagen. Vi har också synpunkter
på vad man bör tänka på under
det fortsatta arbetet.
Läs Skönhetsrådets
synpunkter om visionerna om Varvsstaden
Remissvar angående "Framtidens
kollektivtrafik i Malmö"
Skönhetsrådet i Malmö
tror att spårburen kollektivtrafik kan bli ett
positivt och identitetsskapande inslag in Malmös
stadsbild. Många undersökningar har visat
att spårvagn är det kollektiva transportmedel
som stadens människor uppskattar mest.
Läs hela Skönhetsrådets
remissvar
Ruda
Förra året
skrev vi så här: "OM
de ansvariga för Rooseums framtid hade varit litet
raska och beslutsamma hade vi snart fått se Olle
Baertlings praktfulla målning "Ruda"
från 1955 på en vägg i Malmö.
Stor Baertlings-vernissage på Moderna
museet i Stockholm den 4 oktober. Samarbete mellan
Rooseum och Moderna museet är en strålande
idé som fastnade i lokalt och provinsiellt mummel.
Åtgärda!"
Nu är saken åtgärdad!
Den 22 september 2008 undertecknades överenskommelsen
mellan Moderna museet, Region Skåne och Malmö
stad att bilda Moderna
museet Malmö. Vi gratulerar till en spännande
framtid. På gallerinatten 26 september kunde vi
glädja oss åt en spännande bubbla att
gå in i. I december är ombyggnaden färdig.
Sillabanan
Sillabanans
station väntar oroligt på Limhamns förnyelse.
HIPP APA
När Hippodromteatern
blev frikyrkotemplet Elim försvann de vakande teateraporna
i entréportalen. De hittades så småningom
i en privat trädgård. Nu har de gjutits av
och sitter åter på plats.
Slussplan
Än så länge
är det bara grushögar som skymmer utsikten mot
kanalen för de oroliga Slussplansborna. Men de är
en effektiv påminnelse om vad som skall komma.
Silos i Limhamn –
ett idéprojekt
När Heidelberg Cement lämnar
den gamla cementfabriken vid Övägen i Limhamn
har man ett enastående tillfälle att bevara
och utveckla vissa delar av detta industriminne, Det
gäller speciellt silosen, Limhamns karakteristiska
silhuett, som man kan se från hela Limhamn och
som är det första man ser från bron.
En mäktig skulptur, som inte kan återskapas
och ersättas med moderna byggnader.
I vårt projekt har vi gått igenom nästan
alla silos och anser att åtta kan bevaras. Sju
är lämpliga för bostäder. Höjderna
bevaras, fönsteröppningar skärs ut, glasrum
hängs utanpå. Dessa blir ”hängande
trädgårdar” och används som vardagsrum/uterum
som blir en öppen, utåtriktad del i kontrast
till de mer ombonade utrymmen i silons inre, som rymmer
traditionella bostadsrum. (170-180 lgh).
En lägre och bredare silo föreslås
få utställningshall nederst i tre våningars
höjd, däröver kontor i fyra våningar
och högst upp en glaskupol i två våningar
för restaurang/mötesplats. En av fabriksbyggnaderna
föreslås bevarad och kompletteras med en
lägre tillbyggnad i glas. Detta komplex kan innehålla
kontor och lokaler för stadsdelsförvaltning,
bibliotek, undervisning, sport, butiker mm.
Silosar och den gamla industribyggnaden med sin tillbyggnad
bildar ett torg mot sydväst. En igenfylld hamnficka
norr därom grävs ut igen och blir en del av
Limhamns norra hamnbassäng.
Läs hela idéprojektbeskrivningen
Grattis Limhamn och Malmö
Apropå artikel i Sydsvenskan
070926.
Heidelberg Cement lämnar över
kalkbrottet till Malmö kommun, flyttar från
cementfabriksområdet vid Övägen och
tar bort de gamla järnvägsspåren genom
centrala Limhamn mm.
Detta är en oerhört glädjande
information som öppnar för många intressanta
möjligheter att utnyttja dessa områden. Ett
stycke limhamnshistoria går visserligen i graven.
Men verksamheterna hade i praktiken upphört för
länge sedan. Kalkbrottet och järnvägsspåren
hade inte brukats på flera år och av cementfabriken,
som varit nerlagd i över 20 år, användes
bara några silos för cementlagring. Marken
har legat som ett hinder för stadutvecklingen.
Vad kan man nu göra?
Limhamn har sin egen unika karaktär, som till stor
del hänger ihop med dess historia. Det verkar därför
naturligt att bygga vidare på och utveckla karaktären
och samtidigt behålla det historiska sammanhanget.
Här kommer några korta kommentarer:
Att kalkbrottet kan bli ett naturreservat
är ju helt makalöst. Denna enorma grop är
ett magnifikt industriminne där man dessutom kan
studera geologi och sällsynta växt- och djurarter.
Och att mitt i en storstad kunna gå ner i en helt
annan, tyst och stilla värld med sitt eget ekosystem.
Det är en helt unik upplevelse. Kanske världsunik.
Den gamla cementfabriken är också
ett industriminne att vårda och utveckla till
något positivt. Jag tänker speciellt på
silosen. De är med sin höjd och karakteristiska
silhuett Limhamns varumärke. De är en orienteringspunkt
som ses från hela Limhamn och det första
man ser från bron. Man har nu möjlighet att
bevara detta landmärke. Denna mäktiga skulpturgrupp
som man inte kan återskapa genom att riva och
ersätta med
t ex moderna rationella bostadshus.
Alltså bevara lämpliga silos och bygg om
dem till bostadshus, kontor, butiker, utställningslokaler
mm. Här kunde man anordna en arkitekttävling.
När järnvägsspåren
tas bort har man en möjlighet, som man inte får
missa, att läka ihop Limhamns östra och västra
delar.
Järnvägsspåret och genomfartsleden för
bilar (”Genombrottet”) löper tillsammans
och bildar ett brett trafik- och impedimentområde,
som är något av det fulaste vi har i Malmö.
Ingen miljö att vara stolt över. Det delar
samhället i två delar och är förödande
för miljön och de stadmässiga sammanhangen.
Mest förödande är det genom Gamla Limhamn
där ”Genombrottet” går i ett
lågt tråg vid sidan av järnvägsspåret.
Området är avskilt med höga plank på
båda sidor. Man kan skymta taken på de låga
husen över planken. De flesta tvärgående
smågatorna är avstängda med plank.
Tag nu chansen att göra något positivt för
samhället av denna skräpmiljö. Låt
Limhamns centrala delar få en stadsmässig
kontinuitet bl a genom att låta gatorna vara genomgående
från öster till väster och ta bort genomfartstrafiken.
Här kunde stadens stadmiljöavdelning anordna
en tävling och utreda olika alternativa förslag.
(ett förslag beskrivs under ”Vad
kan man göra åt Genombrottet i Limhamn?”)
070927 Hans Olsson
Äldre notiser |