Hem
> Aktuellt >
Grattis Limhamn och Malmö
Grattis Limhamn och Malmö
Apropå artikel i Sydsvenskan
070926.
Heidelberg Cement lämnar över
kalkbrottet till Malmö kommun, flyttar från
cementfabriksområdet vid Övägen och
tar bort de gamla järnvägsspåren genom
centrala Limhamn mm.
Detta är en oerhört glädjande
information som öppnar för många intressanta
möjligheter att utnyttja dessa områden. Ett
stycke limhamnshistoria går visserligen i graven.
Men verksamheterna hade i praktiken upphört för
länge sedan. Kalkbrottet och järnvägsspåren
hade inte brukats på flera år och av cementfabriken,
som varit nerlagd i över 20 år, användes
bara några silos för cementlagring. Marken
har legat som ett hinder för stadutvecklingen.
Vad kan man nu göra?
Limhamn har sin egen unika karaktär, som till stor
del hänger ihop med dess historia. Det verkar därför
naturligt att bygga vidare på och utveckla karaktären
och samtidigt behålla det historiska sammanhanget.
Här kommer några korta kommentarer:
Att kalkbrottet kan bli ett naturreservat
är ju helt makalöst. Denna enorma grop är
ett magnifikt industriminne där man dessutom kan
studera geologi och sällsynta växt- och djurarter.
Och att mitt i en storstad kunna gå ner i en helt
annan, tyst och stilla värld med sitt eget ekosystem.
Det är en helt unik upplevelse. Kanske världsunik.
Den gamla cementfabriken är också
ett industriminne att vårda och utveckla till
något positivt. Jag tänker speciellt på
silosen. De är med sin höjd och karakteristiska
silhuett Limhamns varumärke. De är en orienteringspunkt
som ses från hela Limhamn och det första
man ser från bron. Man har nu möjlighet att
bevara detta landmärke. Denna mäktiga skulpturgrupp
som man inte kan återskapa genom att riva och
ersätta med
t ex moderna rationella bostadshus.
Alltså bevara lämpliga silos och bygg om
dem till bostadshus, kontor, butiker, utställningslokaler
mm. Här kunde man anordna en arkitekttävling.
När järnvägsspåren
tas bort har man en möjlighet, som man inte får
missa, att läka ihop Limhamns östra och västra
delar.
Järnvägsspåret och genomfartsleden för
bilar (”Genombrottet”) löper tillsammans
och bildar ett brett trafik- och impedimentområde,
som är något av det fulaste vi har i Malmö.
Ingen miljö att vara stolt över. Det delar
samhället i två delar och är förödande
för miljön och de stadmässiga sammanhangen.
Mest förödande är det genom Gamla Limhamn
där ”Genombrottet” går i ett
lågt tråg vid sidan av järnvägsspåret.
Området är avskilt med höga plank på
båda sidor. Man kan skymta taken på de låga
husen över planken. De flesta tvärgående
smågatorna är avstängda med plank.
Tag nu chansen att göra något positivt för
samhället av denna skräpmiljö. Låt
Limhamns centrala delar få en stadsmässig
kontinuitet bl a genom att låta gatorna vara genomgående
från öster till väster och ta bort genomfartstrafiken.
Här kunde stadens stadmiljöavdelning anordna
en tävling och utreda olika alternativa förslag.
(ett förslag beskrivs under ”Vad
kan man göra åt Genombrottet i Limhamn?”)
070927 Hans Olsson
Relevant läsning
Grattis
Limhamn och Malmö
(Hans Olsson 070927)
Silos
i Limhamn – ett idéprojekt
(Hans Olsson & Olov Tyrstrup
071001)
Vad
kan man göra åt Genombrottet i Limhamn?
(Hans Olsson 061002) |