Hem
> Aktuellt >
Vad kan man göra åt Genombrottet i Limhamn?
Vad kan man göra
åt Genombrottet i Limhamn?
Genombrottet, förlängningen
av Kalkbrottsgatan, genom Gamla Limhamn, är en
av de okänsligaste och fulaste offentliga
miljöerna i Malmö.
Varför finns det? Varför är
det så okänsligt utformat och fult?
Genombrottet är en gata, som byggdes
i början av 1990-talet för att genomfartstrafik,
speciellt tung trafik och trafik med farligt gods, skulle
gå från Inre Ringvägen till färjeläget
Limhamn-Dragör och sedan fortsätta till Danmark
och vidare mot kontinenten. Det byggdes för att
denna trafik skulle kunna nå färjeläget
på kortaste sätt. Detta har avgjort gatans
sträckning och gatans utformning har bestämts
av att den är avsedd för genomfartstrafik,
alltså trafik som inte har något mål
i Limhamn.
Genombrottet är okänsligt och
brutalt därför att det bryter rakt igenom
Gamla Limhamn. Detta var förut en gammal fin sammanhållen
stadsmiljö från förra sekelskiftet.
Genombrottet delar nu stadsdelen i två delar åtskilda
av plank.
När Genombrottet byggdes revs många gamla
hus och det gamla gatunätet som utgjorde förbindelse
och samband från öster mot väster klipptes
av.
Genombrottet är fult och förfular
sin omgivning.
Det är något nersänkt och går
i ett lågt tråg omgivet av plank på
båda sidor. Bakom planken kan man skymta de gamla
husen. Utmed den ena sidan går en smal trottoar
och bakom ett nätstaket på den andra sidan
går ett järnvägspår från
en numera nerlagd järnväg. Det är ingen
höjdare att gå utmed trottoaren längs
planket, och mycket få människor gör
det.
Man känner att Genombrottet är en hastigt
påkommen trafikteknisk lösning på genomfartstrafiken.
Gatan är utformad utan omsorg, utan sammanhang
och hänsyn till den omgivande historiska miljön.
Innifrån bebyggelsen är intrycket
beklämmande. De flesta smågatorna är
avstängda med plank. Därför
bryts kontinuiteten i stadsbilden och man saknar sammanhang
och genomblickar. Man kommer att tänka på
Berlinmuren, som också helt brutalt stängde
av gamla gator.
Men behövs då Genombrottet?
Sedan Genombrottet byggdes har trafikbilden
förändrats.
Färjeläget Limhamn - Dragör är nerlagt,
Yttre Ringvägen och Öresundsbron är byggda.
Fjärrtrafik och trafik med farligt gods går
direkt över bron till Danmark och kontinenten och
behöver inte använda Genombrottet.
Men där går ju faktiskt trafik. Gator drar
till sig trafik, det är ett gammalt faktum. De
är självgenererande så att säga.
Trafiken är den som går från Bunkeflo
till City, det vill säga att det fortfarande är
genomfartstrafik utan mål i Limhamn. Sedan Genombrottet
byggdes har trafiken från Bunkeflo fått
en ny möjlighet att nå City via den förlängda
Lorensborgsgatan och behöver inte längre använda
Genombrottet.
Det är inte bara de trafiktekniska
förutsättningarna som har ändrats. Det
har också vuxit fram en ökad medvetenhet
om den offentliga miljön som helhet, som estetisk
upplevelse. Den offentliga miljön skall man kunna
vara stolt över och kunna visa upp.
Den nya generationen av trafikplanerare har därför
en mycket mer nyanserad inställning till trafik
och dess inverkan på miljön än de gamla
stenhårda trafikplanerarna. Förut gällde
det att trafiken skulle kunna ta sig fram på kortaste
och enklaste sätt. Numera tas mycket stor hänsyn
till befintlig miljö. Att bryta igenom ett bevarandeområde
(Gamla Limhamn är ett bevarandeområde i stadens
planer) med en trafikled för genomfartstrafik skulle
nu vara otänkbart.
Vad kan man då göra
åt Genombrottet?
Mitt förslag är att man tar
bort biltrafiken.
Det vill säga att man tar bort genomfartsgatan
och låter Gamla Limhamn läka ihop. Det är
då viktigt att de små tvärgatorna öppnas
igen för genomblickar och att man åter får
kontinuitet i stadsbilden. Alla gator behöver inte
anslutas till biltrafik, knappast någon tror jag,
men de skall vara öppna för gång- och
cykeltrafik.
Beträffande järnvägsspåret
hade jag från början åsikten att det
skulle bevaras för att i framtiden kunna utnyttjas
för spårbunden trafik från Malmö
C till Bunkeflo och vidare söderut. Jag har nu
blivit mer och mer osäker på om detta är
en bra lösning. Jag tror inte längre det.
Om man vill låta Gamla Limhamn läka ihop
till en sammanhängande stadsdel kommer järnvägstrafik
t ex spårvagnar var 20:e minut bakom skyddsstängsel
genom området att motverka detta.
Om också spåret tas bort så
finns det många sätt att utnyttja hela det
område som då bildas. Det som ligger närmast
till hands är att det blir en långsträckt
park med ett promenad- och cykelstråk och där
vissa delar eventuellt skulle kunna bebyggas. Kanske
kunde man låta sig inspireras av hur området
såg ut innan gatan byggdes. Då löpte
en ganska vildvuxen mark utmed järnvägen med
fläder, hägg, fruktträd, bersåer
och gräsytor och där fanns till och med en
samlingssal.
Hans Olsson 061002
Relevant läsning
Grattis Limhamn och Malmö
(Hans
Olsson 070927)
Silos i Limhamn – ett idéprojekt
(Hans
Olsson & Olov Tyrstrup 071001)
Vad
kan man göra åt Genombrottet i Limhamn?
(Hans Olsson 061002) |