om skönhetsrådet i malmöaktuelltböckerStrövtåg i MalmöPlatser / Hus / ParkerStadens detaljerPlaner & TankarArkivBilderKontakta oss!
Cementfabriken i Limhamn

Hem > Aktuellt > Fyra visioner om Varvsstaden

Remissvar angående "Framtidens kollektivtrafik i Malmö"

Skönhetsrådet i Malmö tror att spårburen kollektivtrafik kan bli ett positivt och identitetsskapande inslag in Malmös stadsbild. Många undersökningar har visat att spårvagn är det kollektiva transportmedel som stadens människor uppskattar mest. Bussarna, med sin trängsel och skakighet, har aldrig lyckats uppnå samma popularitet utan betraktas mest som ett nödvändigt ont. Vad är det med spårvagnar som är så tilltalande? Den komfortabla och tysta färden, fri från avgaser är givetvis en förklaring. Förvissningen om att man vet vart man är på väg och inte kan avvika från skenorna, det som brukar kallas spårfaktorn, är nog en annan. Kanske lugnar detta den oroliga GPS:en i människans inre? För äldre människor, som minns spårvagnstiden i Malmö, kan kanske tankarna på förnyad spårvagnstrafik ge ett nostalgiskt välbefinnande. Vi minns de upphetsade argumenten för att lägga ner spårvagnstrafiken trots omfattande protester från Malmöborna. De bromsar upp biltrafiken, sades det då. I dag är detta snarast ett argument för spårvagnar. Genom att de snabbare och effektivare än bussar kan förflytta människor mellan ytterområdena och innerstaden så blir de en starkare konkurrent till bilen. I förlägningen skulle då också behovet av parkeringsanläggningar i innerstaden att minska.

Givetvis finns det också svårigheter som måste övervinnas för att en spårvagnssatsning ska bli lyckad. Spårvagnstrafikens införande får inte ske på bekostnad av gatulivet. De aktuella gatorna och stadsrummen behöver vara trygga och attraktiva för vistelse, fotgängartrafik och cykeltrafik. En gata med spårbunden trafik bör planeras så att den upplevs som tryggare än en gata med busstrafik. Längs många av sträckorna som utredningen behandlas kan detta kanske uppnås genom att spårvagnsseten färdas på inhägnad banvall. Men i gaturum av det mer intima slaget – som de i gamla staden, längs Östra Förstadsgatan, längs Regementsgatan genom Slottsstaden och längs Linnégatan i Limhamns centrum – skulle en sådan barriär få mycket negativa konsekvenser för gatulivet. Det är vår uppfattning att trygheten och trafiksäkerheten i dessa gaturum istället måste upprätthållas genom en hastighetsbegränsning. Hållplatsområdena kommer också att bli ett hinder för gatulivet, vilket behöver beaktas både vid beslut om vagnsetens längd och vid dimensionering av hållplatsernas kapacitet.

Det är lätt att inse svårigheterna att i dagens Malmö finna de bästa linjerna med lagom tätt mellan hållplatserna, men att införa spårvagnstrafik är en storartad möjlighet att förnya både logistik och trivsel i staden. Det är en hedervärd inriktning!

Arkiv
Notiser 2006

aktuellt
Fyra visioner om Varvsstaden
Angående "Framtidens kollektivtrafik i Malmö"
Silos i Limhamn - ett idéprojekt
Grattis Limhamn och Malmö
Genombrottet
Utmärkelse 2006

Kulturhus

Rapporter
Operation Kungsörn


Cementfabriken i Limhamn