Hem
> Aktuellt >
Fyra visioner om Varvsstaden
Remissvar angående "Framtidens
kollektivtrafik i Malmö"
Skönhetsrådet i Malmö
tror att spårburen kollektivtrafik kan bli ett
positivt och identitetsskapande inslag in Malmös
stadsbild. Många undersökningar har visat
att spårvagn är det kollektiva transportmedel
som stadens människor uppskattar mest. Bussarna,
med sin trängsel och skakighet, har aldrig lyckats
uppnå samma popularitet utan betraktas mest som
ett nödvändigt ont. Vad är det med spårvagnar
som är så tilltalande? Den komfortabla och
tysta färden, fri från avgaser är givetvis
en förklaring. Förvissningen om att man vet
vart man är på väg och inte kan avvika
från skenorna, det som brukar kallas spårfaktorn,
är nog en annan. Kanske lugnar detta den oroliga
GPS:en i människans inre? För äldre människor,
som minns spårvagnstiden i Malmö, kan kanske
tankarna på förnyad spårvagnstrafik
ge ett nostalgiskt välbefinnande. Vi minns de upphetsade
argumenten för att lägga ner spårvagnstrafiken
trots omfattande protester från Malmöborna.
De bromsar upp biltrafiken, sades det då. I dag
är detta snarast ett argument för spårvagnar.
Genom att de snabbare och effektivare än bussar
kan förflytta människor mellan ytterområdena
och innerstaden så blir de en starkare konkurrent
till bilen. I förlägningen skulle då
också behovet av parkeringsanläggningar i
innerstaden att minska.
Givetvis finns det också svårigheter
som måste övervinnas för att en spårvagnssatsning
ska bli lyckad. Spårvagnstrafikens införande
får inte ske på bekostnad av gatulivet.
De aktuella gatorna och stadsrummen behöver vara
trygga och attraktiva för vistelse, fotgängartrafik
och cykeltrafik. En gata med spårbunden trafik
bör planeras så att den upplevs som tryggare
än en gata med busstrafik. Längs många
av sträckorna som utredningen behandlas kan detta
kanske uppnås genom att spårvagnsseten färdas
på inhägnad banvall. Men i gaturum av det
mer intima slaget – som de i gamla staden, längs
Östra Förstadsgatan, längs Regementsgatan
genom Slottsstaden och längs Linnégatan
i Limhamns centrum – skulle en sådan barriär
få mycket negativa konsekvenser för gatulivet.
Det är vår uppfattning att trygheten och
trafiksäkerheten i dessa gaturum istället
måste upprätthållas genom en hastighetsbegränsning.
Hållplatsområdena kommer också att
bli ett hinder för gatulivet, vilket behöver
beaktas både vid beslut om vagnsetens längd
och vid dimensionering av hållplatsernas kapacitet.
Det är lätt att inse svårigheterna
att i dagens Malmö finna de bästa linjerna
med lagom tätt mellan hållplatserna, men
att införa spårvagnstrafik är en storartad
möjlighet att förnya både logistik och
trivsel i staden. Det är en hedervärd inriktning!
|