Hem
> Aktuellt >
Grattis Limhamn och Malmö
Hela Hyllie Hållbart! Dialog-pm 2009:2 om Kroksbäck
- Holma - Hyllie
REMISSVAR FRÅN SKÖNHETSRÅDET
I MALMÖ
BAKGRUND OCH FÖRUTSÄTTNINGAR
Dialog-pm:ets fokus ligger på att
inlemma Kroksbäck och Holma i den nya stadsdelen
Hyllie, som planeras söder om Annetorpsvägen.
Kroksbäck och Holma ligger ensamma, avskilda från
varandra och från den övriga staden. De väntar
på en för länge sedan planerad utbyggnad
söderut som aldrig blev av. Nu har chansen kommit
att bryta deras isolering. Svårigheten är
bl. a. att man har att göra med mycket storskaliga
stadsbyggnadselement, som skall bindas samman, och att
de flesta av dessa redan är låsta till läge
och utformning. Det är inte lätt att få
ihop en trivsam stadsmiljö.
Stora och redan befintliga eller under
uppbyggnad varande stadsbyggnadselement är bl.
a.:
• Annetorpsvägen, som är
nersänkt och har fått en motorvägsliknande
utformning
• Hyllie Arena
• Shoppingcentret Emporia
• Citytunneln med spårområde och station
samt intilliggande stora parkeringsytor
• Pildammsstråket
Barriärer för Kroksbäck
och Holma är Pildammsvägen och Lorensborgsgatan
och Kroksbäcksparken som skiljer områdena
åt.
HYLLIE - KROKSBÄCK
Att bygga ut Kroksbäck utmed Hyllievångsvägen
och in i Kroksbäcksparken är en bra idé
och kan få stor betydelse för stadsdelen.
Den nya bebyggelsen kan ge en mer allsidig lägenhetsfördelning,
få in vissa verksamheter och medvetet gestaltas
för att höja områdets status. Man har
möjlighet att utforma en omväxlande och mer
komplett stadsmiljö, kanske kvartersstad.
Stråket Hyllievångsvägen
- Hyllie boulevard
Hyllievångsvägen och Hyllie
boulevard blir en ny förbindelse mellan Kroksbäck
och Hyllie. Det är viktigt att den utformas så
att den blir attraktiv och säker inte bara för
bilar utan framför allt för gång- och
cykeltrafikanter. Den kan bli till en boulevardliknande
stadsgata med bebyggelse och trädrader på
båda sidor och med vissa butiker eller verksamheter
i bottenvåningarna. För att åstadkomma
detta bör Hyllievångsvägen höjas
upp till nivå med sin omgivning. Att låta
den ligga som nu i ett schakt är en dålig
lösning (gör t.ex. tankeexperimentet att Regementsgatan
låg 4 meter lägre än sin omgivning,
den skulle då vara som en kanal och förstöra
sammanhangen i stadsmiljön). Vare sig en upphöjning
blir möjlig att genomföra eller ej, bör
Hyllievångsvägen ges en tydlig karaktär
av stadsgata med tät bebyggelse längs båda
sidorna.De föreslagna parköppningarna in mot
Kroksbäcksparken föreslås krympas i
bredd. I de fall Hyllievångsvägen inte kan
höjas till omgivande marknivå, kan parköppningarna
med fördel formges som trappgator av stadskaraktär
(i likhet med t.ex. de breda trappgator som förekommer
flitigt på Malmarna i Stockholm).
Koppling över Annetorpsvägen
Det viktigaste stadsmässiga sambandet
i planen är kopplingen mellan Hyllie centrum (och
citytunnelstation) och den nya bebyggelsen norr om Annetorpsvägen.
Och här hänger det på Hyllie Boulevard,
som går från citytunnelstationen och fortsätter
i Hyllievångsvägen och vinklar av mot Snödroppsgatan.
På vägen skall den passera över en ”motorväg”.
Ett utgångsläge som liknar Amiralsgatans
passage under Rosengårds centrum, vilket förskräcker.
I detta fall bör ansträngningarna koncentreras
på att Hyllie boulevard blir en boulevard från
citytunnelstationen över Annetorpsvägen och
vidare in i den nya bebyggelsen i norr. D.v.s. med träd
och fina trottoarer utmed hela sträckan –
också över Annetorpsvägen. Om Annetorpsvägen
skall överdäckas måste man undvika en
avskräckande baksida mot boulevarden, som den som
visas i skissen. Här är kvarteret mot öster
för stort – borde delas i tre kvarter för
att bryta storskaligheten och skapa kontakter mot öster.
Detta är en tekniskt och gestaltningsmässigt
spännande och utmanande del. Kanske något
för en skicklig och framträdande arkitekt
att arbeta vidare med.
Förtätning i Kroksbäck
Kroksbäck får enligt skissen
mycket bättre kontakt med Kroksbäcksparken.
Man bryter lite av isoleringen och då är
det som sagt viktigt att man höjer Hyllievångsvägen.
Läge och storlek av de sammanbindande grönytorna
är visade schematiskt, och hushöjder i den
nya bebyggelsen berörs inte. Skall det kanske ligga
höga hus ut mot parken? Kanske kan bebyggelsen
utmed Hyllievångsvägen vara mera stadsmässig
och med en rimlig skala. Man bör eftersträva
både fler små och fler stora lägenheter
för att utjämna den dominans av medelstora
lägenheter som idag präglar Kroksbäck.
Kanske kan man bygga smålägenheter i husen
utmed den stadsmässiga Hyllievångsvägen
medan husen in mot Kroksbäcksparken i högre
utsträckning avsätts för större
lägenheter. Hela utformningen av bebyggelsen utmed
såväl Hyllievångsvägen samt in
i Kroksbäcksparken kan med fördel utvärderas
i en arkitekttävling.
PILDAMMSSTRÅKETS FÖRLÄNGNING
Bredden på Pildammsstråkets
förlängning mellan den nya bebyggelsen norr
om Annetorpsvägen och den nya bebyggelsen i Kroksbäck
är alltför stor. Det är viktigt att Kroksbäck
får en mycket mer direkt koppling till den nya
bebyggelsen för att inte bli alltför avstängt
och avskärmat från hela sin omgivning. Citytunnelstationen
kommer att vara mycket viktig för Kroksbäck.
Många kommer att gå och cykla till stationen
och följa Hyllie boulevard. Då är det
inte trevligt att passera genom ett grönområde,
speciellt inte vid mörker. Vi förstår
att Pildammsstråkpassagen är en känslig
punkt i det sammanbindande grönstråket och
en viktig detalj i Hylliestrukturen. Vi föreslår
att passagen blir föremål för fördjupade
studier. Kanske kan den krympas i bredd till ca 20 m
och ges karaktär av en innerstadspark.
HYLLIE - HOLMA
Hantverkarstråket
Precis som stråket Hyllie boulevard-Hyllievångsvägen
kommer att kunna bli ett attraktivt och säkert
förbindelsestråk mellan Kroksbäck och
Hyllie centrum (Citytunnelstationen), inte minst för
gång- och cykeltrafikanter, vore det högst
önskvärt att även ett likartat stråk
skapas mellan Holma och Hyllie centrum. Det allra enklaste
vore om det planerade Hantverkarstråket genom
Holma förlängs hela vägen till Hyllie
centrum. Som planen ser ut nu slutar det i Snödroppsgatans
vinklade förlängning intill Annetorpsvägen.
Det har ingen direkt och naturlig förbindelse med
Hyllie centrum. Lämpligen kan Hantverkarstråket
vinklas åt sydväst söder om Holma och
sedan fortsätta över överdäckningen
av Annetorpsvägen hela vägen till det nordöstra
hörnet av Malmö Arena. Även denna sista
del av Hantverkarstråket bör få gårdsgatukaraktär
och omges av bebyggelse med såväl bostäder
som olika verksamheter.
Utbyggnad i Holma
Det känns naturligt att låta
Snödroppsgatan övergå från att
vara en bussgata till att bli en stadsgata i ett utbyggt
Hyllie. På samma sätt som i Kroksbäck
borde gatan här gestaltas för långsam
biltrafik med träd och vackra trottoarer, eventuellt
med begränsad parkering längs gatans sidor.
När det gäller den nya bebyggelsen
mellan Snödroppsgatan och Pildammsvägen kan
den, som i Kroksbäcksfallet, tillsammans med Snödroppsgatans
förlängning mot Hyllie centrum bidra till
att isoleringen och ensidigheten i Holma bryts. Den
nya bebyggelsen bör också här få
lägenheter som kompletterar den nuvarande ensidiga
fördelningen och tillåta butiker och lämpliga
lokaler utmed Snödroppsgatan. Frågan är
hur man skall kunna få bebyggelsen mellan Snödroppsgatan
och Pildammsvägen att bli attraktiv. Den nya bebyggelsen
bör planeras förutsättningslöst
vad gäller t.ex. hushöjder och byggnadstyper.
Kanske kan man genomföra en marknadsundersökning
för att ta reda på vem som kan tänkas
vilja bo här. Hela områdets planering passar
därefter utmärkt för en arkitekttävling,
eventuellt en Europan-tävling.
SAMMANFATTNING AV DE VIKTIGASTE
SYNPUNKTERNA
• Hyllievångsvägen föreslås
höjas till i nivå med omgivningen och utformas
tillsammans med Hyllie boulevard till en stadsmässig
gata i boulevardstil.
• Hyllie boulevards passage över
Annetorpsvägen bör studeras särskilt
och tonvikt läggas vid att även här behålla
en stadsmässig karaktär och känsla av
boulevard. Detta kräver speciellt engagemang och
en kreativ insats utöver det vanliga.
• Utmed Hyllievångsvägen
och Hyllie boulevard bör bebyggelsen vara tät
och av stadsmässig karaktär medan husen i
Kroksbäcksparken kan göras mera gles och hög.
• Det bör eftersträvas
ett större utbud av såväl smålägenheter
som större bostäder.
• Vi föreslår Pildammsstråkets
passage över Hyllie boulevard blir föremål
för fördjupade studier. Passagen bör
krympas i bredd och kanske kan ges karaktären av
en innerstadspark för att ej ödelägga
det säkra och stadsmässiga förbindelsestråket
mellan Kroksbäck och Hyllie centrum.
• Hantverkarstråket genom
Holma bör förlängas hela vägen till
Hylle centrum.
• Utbyggnaden av Kroksbäck
mellan Snödroppsvägen och Pildammsvägen
bör utredas förutsättningslöst och
kan lämpligen bli föremål för en
arkitekttävling.
Malmö 11 april 2010, Hans
Olsson och Adam Katzeff
Relevant läsning
Grattis
Limhamn och Malmö
(Hans Olsson 070927)
Silos
i Limhamn – ett idéprojekt
(Hans Olsson & Olov Tyrstrup
071001)
Vad
kan man göra åt Genombrottet i Limhamn?
(Hans Olsson 061002) |