I tre år fick den ligga på vänt i Nyhamnen. När den leksaksröda bron till slut hade kommit på plats och invigts i augusti så dröjde det bara några veckor innan den måste stängas igen. Delvis beroende på att den blev så poppis.
Egentligen är den främst tänkt för gående, men också cyklister, mopedister, e-sparkister och allehanda matbud insåg direkt vilken fantastisk genväg detta var. Trängsel uppstod, säkerheten hotades, stora byggjobb pågick ju fortfarande precis intill.
Stans nyaste favoritbro har öppnat och ligger stadigt förankrad mellan Universitetsholmen och Varvsstaden. Nära till Gjuteriet, en av områdets mest profilerade, återuppståndna varvsbyggnader. Formmässigt en syster till den ljusblå Klaffbron någon minut bort, men färgsatt i en varmt knallröd kulör. En som vill påminna om de japanska shintotemplens röda portaler, Shinto, en kraft som omgärdar oss alla.
– Javisst, förklarar landskapsarkitekten Evelina Stjernfeldt, som ritat bron tillsammans med kollegan på fastighets- och gatukontoret Thor Rasmussen. Bron är ju som en port till den nästan heliga plats som Kockumsvarvet en gång var.
Ingrid Sommar