#2 Paradvägen till Baltiska utställningen

Fersens bro breddades 2008 för att ge plats åt en cykelbana. Foto: Mats Olsson

Fersens bro byggdes till Baltiska utställningen sommaren 1914. Fersens väg var paradgatan som ledde upp till utställningens stora entré vid Pildammsparken. Besökarna kunde komma med elspårvagn från Centralstationen, via Norra Vallgatan, Slottsgatan över Fersens bro och Fersens väg till upp till ändhållplatsen. Elspårvagnarna hörde till moderniteten 1914 och på bron skulle man kunna åka spårvagn i ytterligare 50 år.  
När bron byggdes var man tvungen att skära rakt igenom Gamla kyrkogården och ett 20-tal gravplatser fick flyttas, vilket vållade protester från Malmöborna. 
2008 breddades bron fem meter för att möjliggöra cykelbana sedan bland andra studenter på den nya högskolan ställt krav på bättre cykelmöjligheter. Utseendet återställdes efter breddningen och nu är det full trafik igen fast med cyklister, gående och bilar som ska samsas om utrymmet.

Cecilia Hansson

Fersens bro ritades av arkitekterna August Ewe och Carl Melin. På utsidan är bron dekorerad med djurhuvud och Malmö stads vapen. Fyra monumentala obelisker förstärkte Baltiska utställningens betydelse. Foto: Cecilia Hansson
Bron trafikerades av Malmö stads spårvägar i 50 år mellan 1914-64. Bron hette först Slottsbron men fick namnet Fersens bro 1938. Bilden är från 1914, fotograf okänd