katastroftankar

Varje gång jag ser NordMills, den stora kvarnen i Västra hamnen, granne med högskolan och Malmö Live, grips jag av ”cylindrism”, ett begrepp som Léger skapade. Det är praktfullt med de jättelika silotuberna, vackert och kontinentalt färgsatta av Perry Martin på 1980-talet.

Men det är inte bara cylindrarna som inger vällust.Kvarnen började byggas 1881, och det märkliga är att sammanfogningen av de olika huskropparna från olika tider ger ett så självklart harmoniskt intryck.
Behagliga kontorshus från början av 1900-talet hukar tryggt under silotornen, magasinen från mitten av 1900-talet reser sig med rektangulär kraft mot himlen. I en sned sol med drivande moln får tornets eternitbeklädnad en mjuk sammetsaktig karaktär.

Cézanne hävdade att naturens former kunde reduceras till tre grundformer: konen, klotet och cylindern. Låt oss – åtminstone när vi tittat på NordMills – lägga till kvadraten och rektangeln. Nog är spelet mellan fönsteröppningarnas täta kvadrater, magasinets branta rektangel och cylindrarnas välvning en vacker kubistisk bild!

Jag hade hoppats att de tappra lantmännen i byggnaden skulle försvara den, men nu ryktas det att de tänker sälja och att staden tänker riva en av våra vackraste byggnader!

Fabriker och kyrkor överges, antikvarier jämrar sig och kulturpolitiker räknar dystert pengar.Men det finns en självklar gräns där Skönheten inte får överges. NordMills måste bevaras!
Jan Hemmel

En tanke kring ”katastroftankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *