#18 Övergiven världskonst måste skyddas

Foto: Bo Mårtensson
The movement meter for Lernacken – The Pavillon (2000) av Olafur Eliasson.

En av världens största konstnärers verk står övergivet i ett vildvuxet landskap, men samtidigt på en väldigt intressant plats. 
Här blickar man ut mot Öresundsbron, Sveriges högsta byggnadsverk och världens längsta snedkabelbro. Området vilar på restavfallet från den industriella brytningen av kalk i Limhamns kalkbrott för tillverkning av cement.
Verket och platsen ger dubbla känslor. Övergivna och samtidigt väl utvalda.
Fin cykelväg hit ut till en plats för kontemplation i ett landskap där människans inverkan satt spår genom konst och konstruktion. Samtidigt upplevs naturen kraftfull och övergiven likt det isländska landskapet där konstnären Olafur Eliasson har sina rötter.
Men ”The movement meter for Lernacken – The Pavillon” behöver en skylt och renoveras. Få vet att vi har en världskonstnär i vår stad. Utan kunskap om vad, varför och vem som står bakom konsten vandaliseras verket som annars är byggt för att stå emot tuffa väderförhållanden.

Jeanette Gostomski
Konceptuell konstnär och curator
förstärker platser och visioner med scenografi och arkitektur